Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Nieuwe Cali inschrijven in Belgie als camper

F

Furia

Messages
5
Location
Belgium
Vehicle
T6.1 Ocean 199 4Motion
Hallo allemaal,

We hebben wat problemen/uitdagingen bij het inschrijven van onze nieuwe VW California en ik vroeg me af of er nog ervaringsdeskundigen zijn die een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt en wat advies hieromtrent kunnen delen.

Enkele maanden geleden hebben we een nieuwe California Ocean besteld bij een Belgische garage. Ondertussen hebben we de roze kaart ontvangen om deze in te schrijven maar onze verzekeraar is op een - volgens hen - veel voorkomend probleem met de VW California gestoten.

Op de rode kaart staan een aantal codes, waaronder de volgende:
J (Voertuigcategorie) : M1 (=Voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met ten hoogste acht zitplaatsen...)
J1 (Aard v/h voertuig): Blanco
J2 ("BTW" Veld) : SA (=Campervan)

Als de verzekeraar via het online systeem van DIV de camper wil inschrijven krijgen ze echter andere waardes te zien:
J : M1
J1 : SA
J2 : AF (=Voertuig met meerdere doeleinden).

Volgens de verzekeraar wordt het veld J2 gebruikt door de belastingdienst om de inschrijvingstaks te bepalen. Als dit J2 veld "SA" is wordt het voertuig als een camper beschouwd en is de BIV 0 EUR, als het J2 veld een andere waarde heeft wordt dit als een niet camperwagen beschouwd en is de belasting op inverkeerstelling enkele duizenden euro's.

De verzekeraar gaat nu in 1e instantie proberen om het voertuig met het papieren roze formulier aan een DIV loket in te schrijven in een poging om die velden dan daar te laten aanpassen (J1 = SA & J2 = SA). Als dit niet zou lukken dan moet het via de invoerder (D'Ieteren) en dan moeten zij dit rechtzetten in hun systemen... maar daar gaf men al aan dat dit een lijdensweg van vele weken tot zelfs maanden zou kunnen worden om dat gedaan te krijgen.

Beetje valse start dus van ons VW Cali avontuur, ben benieuwd of er andere forum leden zijn met gelijkaardig uitdagingen & hoe jullie hiermee zijn omgegaan.
 
Geen problemen gehad (inschrijving jan 23)

Op roze formulier staat
J : M1
J.1 : blanco
J.2 : SAcodes.png

Op kentekenbewijs staat
J : M1
J.1 : Kampeerwagen
J.2 : SA Kampeerwagen

hopelijk komt het in orde
 
Ik ook geen probleem gehad.

Eerste inschrijving 17/02/2023, laatste inschrijving 25/07/2023 (het was een "directiewagen": km-stand 85 toen ik hem kocht met flinke korting).

Op kentekenbewijs:
J: M1
J1: Kampeerwagen
J2: SA Kampeerwagen

Dus identiek aan CaliTraveller.
 
Een volgens je verzekeraar veel voorkomend probleem? Hier geen problemen gehad: Een nieuw in België gekocht Volkswagen california is altijd een kampeerwagen: SA
Dit is zeker zo voor een coast en ocean, of dit voor een beach ook zo is, ga je moeten bevragen bij mensen met een nieuw -of tweedehands maar eens nieuw- in België gekochte beach. Waarom nieuw? Bij tweedehandse die uit het buitenland komen (en dan vooral Duitsland en Nederland) kan het zijn dat die daar nieuw niet als kampeerwagen ingeschreven werden (voor de daar geldende regels en ‘voorkeur’).
Er vanuitgaande dat het dus een nieuwe is in België gekocht, zie ik geen andere mogelijkheid dan dat het een kampeerwagen SA is.
Afwachten dus wat de uitkomst is aan het loket van de DIV.
Succes!
 
Last edited:
Ik heb recent dit probleem gehad - wel met bestaand ingeschreven voertuig; kreeg plots een wegentaks van 1380 euro, waar ik normaal 138 betaal. Er bleek "ergens" een code op AF te staan volgens de Belastingsdienst; ze konden zelfs de datum zien waarop dit vorig jaar plots werd gewijzigd; gebeld naar de helpdesk van DIV, waar een vriendelijke dame de code terug op SA heeft gezet. Of ze hebben een nieuw haperend softwarepakket, of er heeft er zich eentje geamuseerd met aan de knopjes te zitten. In ieder geval, als de hoofdcode SA is dan is het voor DIV logisch dat ook de koetswerkcode op SA staat.
 
Update : Bij inschrijving wou DIV niets veranderen, het "zou allemaal wel in orde komen"...

Net een BIV van 7300 EUR in de bus gekregen... :-(

Ik lees hierboven dat ze er geen probleem van maken als de hoofdcode SA is, laat dat nu net het probleem zijn... de hoofdcode van onze ocean is M1 (voertuig meerdere doeleinden).
 
Update : Bij inschrijving wou DIV niets veranderen, het "zou allemaal wel in orde komen"...

Net een BIV van 7300 EUR in de bus gekregen... :-(

Ik lees hierboven dat ze er geen probleem van maken als de hoofdcode SA is, laat dat nu net het probleem zijn... de hoofdcode van onze ocean is M1 (voertuig meerdere doeleinden).
Azo was het voor de onze:
IMG_3740.jpeg
Nieuwe Belgische california? Toch vreemd hoor.
 
Yup, onze rode kaart ziet er exact hetzelfde uit. :-(

Het probleem zit hem blijkbaar in de pre-registratie die door D'ieteren gebeurd is. Dit is een elektronische versie van de rode kaart die rechtstreeks van de invoerder doorgegeven wordt aan DIV.

En daar is voor onze wagen dus een fout ingeslopen, in die elektronische variant staat dat J2 veld op "AF" ipv "SA". En blijkbaar heeft dat voorrang op wat er op de rode kaart staat.

Vanmorgen naar DIV gebeld, die konden/wilden mij niet helpen "want in de computer staat AF". Daar kreeg ik de feedback van met de papieren en gelijkvormigheidsattest naar een DIV loket te gaan. Fingers crossed dat ze daar volgende keer wel meer behulpzaam gaan zijn.

@calibusje : Wat staat er als type op jouw gelijkvormigheidsattest ? Want op het onze staat M1 met onder 38. Body Work code ook "AF". Dat is de reden waarom ze het bij inschrijving aan het DIV loket vorige keer niet wilden aanpassen.
 
Hallo allemaal,

We hebben wat problemen/uitdagingen bij het inschrijven van onze nieuwe VW California en ik vroeg me af of er nog ervaringsdeskundigen zijn die een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt en wat advies hieromtrent kunnen delen.

Enkele maanden geleden hebben we een nieuwe California Ocean besteld bij een Belgische garage. Ondertussen hebben we de roze kaart ontvangen om deze in te schrijven maar onze verzekeraar is op een - volgens hen - veel voorkomend probleem met de VW California gestoten.

Op de rode kaart staan een aantal codes, waaronder de volgende:
J (Voertuigcategorie) : M1 (=Voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met ten hoogste acht zitplaatsen...)
J1 (Aard v/h voertuig): Blanco
J2 ("BTW" Veld) : SA (=Campervan)

Als de verzekeraar via het online systeem van DIV de camper wil inschrijven krijgen ze echter andere waardes te zien:
J : M1
J1 : SA
J2 : AF (=Voertuig met meerdere doeleinden).

Volgens de verzekeraar wordt het veld J2 gebruikt door de belastingdienst om de inschrijvingstaks te bepalen. Als dit J2 veld "SA" is wordt het voertuig als een camper beschouwd en is de BIV 0 EUR, als het J2 veld een andere waarde heeft wordt dit als een niet camperwagen beschouwd en is de belasting op inverkeerstelling enkele duizenden euro's.

De verzekeraar gaat nu in 1e instantie proberen om het voertuig met het papieren roze formulier aan een DIV loket in te schrijven in een poging om die velden dan daar te laten aanpassen (J1 = SA & J2 = SA). Als dit niet zou lukken dan moet het via de invoerder (D'Ieteren) en dan moeten zij dit rechtzetten in hun systemen... maar daar gaf men al aan dat dit een lijdensweg van vele weken tot zelfs maanden zou kunnen worden om dat gedaan te krijgen.

Beetje valse start dus van ons VW Cali avontuur, ben benieuwd of er andere forum leden zijn met gelijkaardig uitdagingen & hoe jullie hiermee zijn omgegaan.
Hey,
is het ondertussen opgelost? Ik heb hetzelfde probleem en ben dus wil nieuwsgierig of er een oplossing gekomen is. Ik heb sinds een maand een nieuwe california Beach en heb een rekening van DIV aangekregen van een 5700,- ipv de verwachte 130,-
grtz
Jan
 
Hey,
is het ondertussen opgelost? Ik heb hetzelfde probleem en ben dus wil nieuwsgierig of er een oplossing gekomen is. Ik heb sinds een maand een nieuwe california Beach en heb een rekening van DIV aangekregen van een 5700,- ipv de verwachte 130,-
grtz
Jan
is that a beach tourer or camper?
 
Bij de inschrijving van mijn California waren er geen problemen.
inschrijving 2.jpg
Ik heb niets gevraagd, en alles was blijkbaar in orde.
Betreft een T5.1 Comfortline (huidige Ocean).
Hoe een Beach ingeschreven werd/wordt, weet ik niet.
 
at least here, an EU country, the Camper qualifies as an SA while the Tour is not one, for the simple reason not having a hob.
might the same applies in Belgium?
Hi, my calli has a hob so it's a camper, but on my coc (code of bodywork ) it's AF...
 
Hi, my calli has a hob so it's a camper, but on my coc (code of bodywork ) it's AF...
I have checked my COC, same here as AF - Code des Aufbaus.
but in my CIV (vehicle identity card) is stipulated SA (campervan) on bodywork type...
i remember that the guy in the Car Registration Office asked me if I prefer to register as an SA, appeared to be my call...
for us here there is no difference in tax whatsoever, so I decided based on impulse.
odd...
 
Blijkbaar is er vorig jaar in juli iets vreemds gebeurd bij de overheid: DIV neemt gegevens over van het Belgisch niveau, en daar wordt blijkbaar nu expliciet ook AF op vermeld; mij werd verteld dat DIV daar niks aan kan veranderen, je moet bij de FOD MOW zijn. UiIteindelijk heb ik gewoon gebeld naar de klantendienst daar, en een super vriendelijke dame keek onmiddellijk in die bewuste database. Hoofdcode was SA, maar een koetswerkcode stond ook op AF. Ze heeft die toen gewoon onmiddellijk gewijzigd in het systeem. En 2 maand later, out of the blue, een rechtzetting voor de voorbije 2 aanslagen. Scheelt een behoorlijke slok...
 
Blijkbaar is er vorig jaar in juli iets vreemds gebeurd bij de overheid: DIV neemt gegevens over van het Belgisch niveau, en daar wordt blijkbaar nu expliciet ook AF op vermeld; mij werd verteld dat DIV daar niks aan kan veranderen, je moet bij de FOD MOW zijn. UiIteindelijk heb ik gewoon gebeld naar de klantendienst daar, en een super vriendelijke dame keek onmiddellijk in die bewuste database. Hoofdcode was SA, maar een koetswerkcode stond ook op AF. Ze heeft die toen gewoon onmiddellijk gewijzigd in het systeem. En 2 maand later, out of the blue, een rechtzetting voor de voorbije 2 aanslagen. Scheelt een behoorlijke slok...
Amai super! Dus fod mobiliteit en openbare werken bedoel je toch he?
Bij mij zei DIV dat het aan de pre registratie bij d’ieteren zou liggen. Omdat ik hem nieuw gekocht heb met homologatie als camper gaat de garage dit via d’ieteren proberen rechtzetten.
Ik zal eerst hun poging maar afwachten…
 
Dat van die pre-registratie ken ik.
Mijn T5.1 is ingeschreven als EURO4. Echter, overal staat er vermeld dat de T5.1 (facelift) alleen maar EURO5-motoren heeft.
Bij de DIV zeiden ze ook dat het aan de pre-registratie lag. Echter, bij d'Ieteren zeiden ze dat de DIV gemist was.
Ik heb dan gemaild naar VW Duitsland. Daar heb ik dan een document ontvangen dat mijn California effectief een EURO5-motor heeft. Dit kon ik nagaan door de uitlaatmissiescode op het gelijkvormigheidsattest (code 46.1). Die luidt bij de mijne: 715/2007*692/2008B. Als ik dit opzoek kom ik uit bij EURO5a (wagen is in november 2009 van de band gerold).
Echter heb ik op de keuring eens een uitlaattest van EURO5 gevraagd, en kwam ik op 11000000 partikels (11 miljoen). Ik heb het dan maar zo gelaten. Echter heb ik wel het document van VW Duitsland bij me, voor als ik in een LEZ een boete zou oplopen. Dan kan ik dit document tonen en zeggen dat ik eigenlijk met een EURO5-motor rijd, en dus geen boete zou moeten betalen.
Op die manier kon ik in elk geval een milieusticker voor Frankrijk aanvragen voor EURO5 in plaats van EURO4.
Blijkbaar voldoet de fabrieksroetfilter niet, waardoor er teveel roet langs de filter passeert, want binnen de 2 jaar was de uitlaat zwart, waar bij een goede roetfilter de uitlaat nu nog roetvrij zou moeten zijn. Ook na 14 jaar en bijna 200000 km.
Wanneer mijn einddemper de geest volledig zal gegeven hebben, zal ik misschien ook een nieuwe roetfilter plaatsen, in de hoop dat de recentere roetfilter wel voldoende roet tegenhoudt, en ik een propere einddemper kan hebben, en voldoen aan de EURO5-norm.
 
Dat van die pre-registratie ken ik.
Mijn T5.1 is ingeschreven als EURO4. Echter, overal staat er vermeld dat de T5.1 (facelift) alleen maar EURO5-motoren heeft.
Bij de DIV zeiden ze ook dat het aan de pre-registratie lag. Echter, bij d'Ieteren zeiden ze dat de DIV gemist was.
Ik heb dan gemaild naar VW Duitsland. Daar heb ik dan een document ontvangen dat mijn California effectief een EURO5-motor heeft. Dit kon ik nagaan door de uitlaatmissiescode op het gelijkvormigheidsattest (code 46.1). Die luidt bij de mijne: 715/2007*692/2008B. Als ik dit opzoek kom ik uit bij EURO5a (wagen is in november 2009 van de band gerold).
Echter heb ik op de keuring eens een uitlaattest van EURO5 gevraagd, en kwam ik op 11000000 partikels (11 miljoen). Ik heb het dan maar zo gelaten. Echter heb ik wel het document van VW Duitsland bij me, voor als ik in een LEZ een boete zou oplopen. Dan kan ik dit document tonen en zeggen dat ik eigenlijk met een EURO5-motor rijd, en dus geen boete zou moeten betalen.
Op die manier kon ik in elk geval een milieusticker voor Frankrijk aanvragen voor EURO5 in plaats van EURO4.
Blijkbaar voldoet de fabrieksroetfilter niet, waardoor er teveel roet langs de filter passeert, want binnen de 2 jaar was de uitlaat zwart, waar bij een goede roetfilter de uitlaat nu nog roetvrij zou moeten zijn. Ook na 14 jaar en bijna 200000 km.
Wanneer mijn einddemper de geest volledig zal gegeven hebben, zal ik misschien ook een nieuwe roetfilter plaatsen, in de hoop dat de recentere roetfilter wel voldoende roet tegenhoudt, en ik een propere einddemper kan hebben, en voldoen aan de EURO5-norm.
wow, da's interessant - bij mijn inschrijving na invoer hebben ze verder gewerkt op een bestaand dossier copy/paste en daarbij een EURO 1 laten staan ipv de EURO 3 die het moet zijn; ik kreeg eveneens te horen dat ze dat wel kunnen schrappen van mijn inschrijvingsdocument, maar niet kunnen wijzigen... Leve België! Ik kreeg van VW Duitsland eveneens per mail de bevestiging van EURO 3, maar kan je daarmee een sticker aanvragen? Hoe heb je dat geflikt?
 
wow, da's interessant - bij mijn inschrijving na invoer hebben ze verder gewerkt op een bestaand dossier copy/paste en daarbij een EURO 1 laten staan ipv de EURO 3 die het moet zijn; ik kreeg eveneens te horen dat ze dat wel kunnen schrappen van mijn inschrijvingsdocument, maar niet kunnen wijzigen... Leve België! Ik kreeg van VW Duitsland eveneens per mail de bevestiging van EURO 3, maar kan je daarmee een sticker aanvragen? Hoe heb je dat geflikt?
Ik kon uiteraard mijn California opnieuw laten inschrijven als EURO5, maar dan moest ik een nieuwe nummerplaat aanvragen, op mijn kosten. Inderdaad, het is MAAR €30, maar uit principe heb ik geen nieuwe inschrijving laten gebeuren, omdat ik niet in fout was. Niemand wou die nieuwe inschrijving betalen, omdat zogezegd niemand in fout was. Daardoor rijd ik momenteel nog rond met mijn 6-karakternummerplaat uit 2001.

Het was eigenlijk door het aanvragen van de Franse milieusticker dat ik gezien had dat mijn California als EURO4 ingeschreven was. Ik had dus eerst een sticker "3" ontvangen. Daarna heb ik gemaild naar de bevoegde instantie in Frankrijk met het document van VW Duitsland in bijlage, met de vraag als dit voldoende was om een juiste sticker te ontvangen. Nadat ik nogmaals betaald had, kreeg ik dan mijn huidige sticker "2".
 
Hey,
is het ondertussen opgelost? Ik heb hetzelfde probleem en ben dus wil nieuwsgierig of er een oplossing gekomen is. Ik heb sinds een maand een nieuwe california Beach en heb een rekening van DIV aangekregen van een 5700,- ipv de verwachte 130,-
grtz
Jan

Hi Jan,

Het is sinds gisteren opgelost, was inderdaad een fout van de belastingdienst die blijkbaar het verkeerde veld gebruiken om de bijdrage te berekenen.

Ik had zowel een bezwaarschrift ingediend bij de belastingen, alsook contact opgenomen met de dienst Homologatie van D'Ieteren (enkel via email te bereiken via approval@dieteren.be).

Relatief snel (enkele dagen) reactie gehad van D'Ieteren met de vraag om hen copy inschrijvingsbewijs + copy aanslag te bezorgen. Zij hebben dan zelf ook contact opgenomen met de belastingen om dit recht te zetten en enkele weken later zat er een correcte aanslag van 132 EUR in de bus.

Eind goed al goed dus. Hopelijk voor jou ook snel opgelost.
 
Hi Jan,

Het is sinds gisteren opgelost, was inderdaad een fout van de belastingdienst die blijkbaar het verkeerde veld gebruiken om de bijdrage te berekenen.

Ik had zowel een bezwaarschrift ingediend bij de belastingen, alsook contact opgenomen met de dienst Homologatie van D'Ieteren (enkel via email te bereiken via approval@dieteren.be).

Relatief snel (enkele dagen) reactie gehad van D'Ieteren met de vraag om hen copy inschrijvingsbewijs + copy aanslag te bezorgen. Zij hebben dan zelf ook contact opgenomen met de belastingen om dit recht te zetten en enkele weken later zat er een correcte aanslag van 132 EUR in de bus.

Eind goed al goed dus. Hopelijk voor jou ook snel opgelost.
Hi,
bij mij is het ondertussen ook opgelost met de belastingen dankzij de verzekeringsagent die contact heeft opgenomen met div en zelf heb ik ook een bezwaar ingediend. Nu zijn we echter nog wel bezig met het veranderen van het inschrijvingsbewijs, ik wil namelijk die code AF veranderd zien in SA. Je weet maar nooit wie er binnenkort daar op die stoel zit bij de belastingen...
en een camper is een camper en heeft de code SA, simpel toch... (zou je denken)
grtz
 
Hi,
bij mij is het ondertussen ook opgelost met de belastingen dankzij de verzekeringsagent die contact heeft opgenomen met div en zelf heb ik ook een bezwaar ingediend. Nu zijn we echter nog wel bezig met het veranderen van het inschrijvingsbewijs, ik wil namelijk die code AF veranderd zien in SA. Je weet maar nooit wie er binnenkort daar op die stoel zit bij de belastingen...
en een camper is een camper en heeft de code SA, simpel toch... (zou je denken)
grtz
Zie mijn eerder bericht: gewoon zelf bellen naar de helpdesk, werd tijdens het telefoontje aangepast... tenminste belastingstechnisch. Ik vermoed dat die codes ook op het keuringsattest komen.
 
Hi,
bij mij is het ondertussen ook opgelost met de belastingen dankzij de verzekeringsagent die contact heeft opgenomen met div en zelf heb ik ook een bezwaar ingediend. Nu zijn we echter nog wel bezig met het veranderen van het inschrijvingsbewijs, ik wil namelijk die code AF veranderd zien in SA. Je weet maar nooit wie er binnenkort daar op die stoel zit bij de belastingen...
en een camper is een camper en heeft de code SA, simpel toch... (zou je denken)
grtz

Laat zeker iets weten als dit lukt, ben zelf helaas van een kale reis teruggekomen.

DIV bellen zoals @BrugseB hier aanhaalt meermaals geprobeerd (om verschillende personen te spreken) alsook langsgaan op 2 verschillende DIV satelliet kantoren in de zoektocht naar een bereidwillige medewerker, het is mij niet gelukt.

DIV wil niets wijzigen omdat er op het gelijkvormigheidsattest als voertuigtype M1 staat met als aard van het voertuig SA (Kampeerwagen) en koetswerktype AF (voertuig meerdere doeleinden) en dat papier is heilig...
 
Back
Top