Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Daksensor defect

Bedankt iedereen.

Puur theoretisch begrijp ik het volledig.
Praktisch, zal het voor mij waarschijnlijk net iets minder haalbaar zijn.

Ik ken enkele goede auto-elektro-mecaniciens.
Met al jullie informatie kan ik hem vragen of hij het een haalbare klus vindt.

de derde optie is toch bij een garagist gaan maar kan ik ook daar de nodige informatie geven zodat hij mij geen 3 uur zoekwerk kan aanrekenen.

:)
 
Beste allen,

Ik ben er toch zelf aan begonnen.
De dakbekleding is losgenogeg om aan de pomp te geraken.
De olie is nog mooi genoeg. Met de snelheid van openen was er ook nooit een probleem.

Ik kreeg de fiche mooi los en heb spanning om gezet 12V / 5A. (van een frigobox omvormer 120V/12V).

Ik wisselde de polariteit maar in beide gevallen hoor ik eenkel een lichte "klok" waarbij het dan ook stopt. Kan mijn draad te fijn zijn en geen spanning genoeg of erger...zo de pomp vast zitten?

Hieronder de info die ik had over de foutmelding.
Bij mij is het zo dat ik het dak niet naar boven krijg. Error 1011 en 1001.

Dit zijn de errors in de PDF-lijst:
1010 1010 Short-circuit to (earth) roof
1001 1001 Fuse / short circuit to (plus+) roof
1100 1100 Short-circuit output Roof "on"
1101 1101 Fuse roof "to"
1110 1110 Short-circuit output Roof "to"
1111 1111 Fuse starting Roof "to"

20240420_140457.jpg
 
Volgens mij kan het zijn dat de voeding te licht is.
Als ik de kabeldoorsnede bekijk, zul je toch een 15 à 20A moeten hebben.
Neem gewoon 2 draden van 2,5mm², sluit ze aan op de accu (binnen of start), en tik ze eens tegen de 2 contacten op de pomp. Normaal zou hij minstens het normale geluid moeten maken. Als de pomp wel draait, maar het dak gaat niet open, wissel je de polariteit (+/-).
Meer is er niet aan die pomp. Bij +12V draait de pomp in de ene richting, en de kleppenblok (tussen reservoir en motor) doet zijn werk in de ene richting. Bij -12V draait de pomp in de andere richting. Als er dan nog niets gebeurt kan het zijn dat de pomp defect is, maar dit zou mij verwonderen.
Bij rechtstreeks aansluiten overbrug je alle controles die zouden zorgen dat het dak niet open of dicht gaat. Dit mag je dus enkel doen om diagnose te stellen. Niet om zonder nadenken constant te gebruiken.
 
Volgens mij kan het zijn dat de voeding te licht is.
Als ik de kabeldoorsnede bekijk, zul je toch een 15 à 20A moeten hebben.
Neem gewoon 2 draden van 2,5mm², sluit ze aan op de accu (binnen of start), en tik ze eens tegen de 2 contacten op de pomp. Normaal zou hij minstens het normale geluid moeten maken. Als de pomp wel draait, maar het dak gaat niet open, wissel je de polariteit (+/-).
Meer is er niet aan die pomp. Bij +12V draait de pomp in de ene richting, en de kleppenblok (tussen reservoir en motor) doet zijn werk in de ene richting. Bij -12V draait de pomp in de andere richting. Als er dan nog niets gebeurt kan het zijn dat de pomp defect is, maar dit zou mij verwonderen.
Bij rechtstreeks aansluiten overbrug je alle controles die zouden zorgen dat het dak niet open of dicht gaat. Dit mag je dus enkel doen om diagnose te stellen. Niet om zonder nadenken constant te gebruiken.
U was juist,
Ik heb nu rechtstreeks van de batterij afgetapt met een zekering van 30A ertussen. En positief resultaat: Pomp werkt nog. Dak ging mooi in de lucht en weer naar beneden.

Volgende stap is de sensoren uittesten maar dit is voor volgende keer. :)

20240420_170724.jpg

20240420_170316.jpg

20240420_164832.jpg

20240420_164708.jpg
 
Great succes.
Ik had ooit bij 1 sensor dat de koppeling met de andere sensor (vermoedelijk de bruine draad) losgekomen was. Die zit onder het plakband. Ik had af en toe verkeerd signaal (dak open bij dicht of omgekeerd, ik weet het niet meer). Na herstellen werkt alles tot nu toe terug normaal.
Wel heb ik gezien dat enkele sensoren beginnen opzwellen. Ik zal ze dus ooit wel eens vervangen (alle 4). Ik heb ze gekocht bij BMW. Daar kun je de juiste apart kopen, en niet zoals bij VW, de volledige kabelboom van beide sensoren naar het regelapparaat.
Indien interesse moet ik eens opzoeken welk onderdeelnummer ze hebben.
 
Precies dat :D
Er moest er bij mij ook een vervangen worden en had besloten na alle info te hebben gevonden: dát ga ik niet doen.

En dat op en neer van de pomp met rechtstreekse spanning is wel te doen om één keer te controleren of je pomp het wel doet (en er dus iets anders is) maar het is niet aan te raden om hier maar een schakelaartje tussen te zetten en dan maar hopen voor het beste.
Bij mij was de linker zuiger al een tijd aan het lekken. Alleen bij Scharphof kon ik tussendoor even terecht. (ouderwets serviceniveau hoor) en ik hield rekening met een nieuwe zuiger en misschien zelfs een nieuwe pomp... Inmiddels een hoop wijzer (even meegekeken in de keuken) en 2 o-ringetjes rijker is de boel weer helemaal in orde. De zuiger zelf was nog dik in orde.
 

Similar threads

Back
Top