Buy all your VW California Accessories at the Club Shop Visit Shop

Als beginner T6.1 ocean..toilet en compressorkoelbox aanschaffen?

H

H.a.p.p.yT6.1

Messages
10
Location
België oost vlaanderen
Vehicle
T6.1 Ocean 150
Hallo
Sinds recent trotse eigenaar van T6.1 ocean, kijken uit naar de eerste lente avonturen ;-)
Vraagje aan de ervaren eigenaars;
1) kijk uit naar een uitschuifbare lade voor kofferruimte, maar is nogal prijzig, nog even de kat uit de boom kijken..
2) toilet.. wat gaan we doen, één bestellen of niet.. weet het, iedereen moet dat voor zich uitmaken, maar indien we er één kopen , graag advies welke (potti of droog/scheiding..)
3) omdat we naar warme oorden gaan voor een viertal weken.. dacht ik een compressor koelbox aan te schaffen plaatsing in koffer als koelkast; de interne VW als vriezer mss.. is weer ieders idee, maar hoor graag ervaring....

groetjes
Geert
 
1. uitschuif lade kofferruimte, niet nodig. had er 1 in T6, geen meer in T6.1. Hoedenplank kan veel makkelijker naar boven en ruimte onder hoedenplank verliest kostbare cm's met lade.
2. droogtoilet: hebben 6 jaar porta potti gehad, nu 2 jaar droogtoilet (trobolo) . geen vloeistoffen, makkelijker te lozen werkt perfect.
3. Koelkast is echt een koelkast , en hoewel het tot vriezen koud kan worden tegen de achterwand kan je bij mijn weten echt geen bevroren voedsel er in bewaren. extra compressor koelbox zal veel ruimte innemen en veel stroom van de batterijen.
Misschien toch best eerst eens een vakantie zonder extra's doen om te ondervinden wat je echt nodig hebt..
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor soort kampeerder je bent, sta je steeds op kampings met landstroom en toiletblok of wil je off grid blijven en wildkamperen ?
Als je naar echt heel warme oorden trekt zou ik een luifel of schaduwdoek voorzien aan de bestuurderszijde om keuken/koelkast wand uit de directe zon te houden.
 
Thnx Michiel
Ja, ter info;
..heb al wel jaren ervaring met laat ons zeggen normale campers dus de witte opbouwbussen.
We zijn al even gaan testen met de cali, in mei trekken we 4 weken naar spanje. (nog niet té hete temperaturen dat wel..)
Heb momenteel twee zonnepanelen, ga er een derde bij plaatsen, past mooi op het hefdak, en geeft meer capaciteit voor indien off grid, we doen wel 75% camping tegenover vroeger daar we een douche en toilet nodig hebben ;-), dus energie voor extra koelkast zou er wel zijn.
Staat het droogtoilet onderin keukenkast?
Wat betreft eerste punt.. je antwoord
"..1. uitschuif lade kofferruimte, niet nodig. had er 1 in T6, geen meer in T6.1. Hoedenplank kan veel makkelijker naar boven en ruimte onder hoedenplank verliest kostbare cm's met lade.."
1) Bedoel je dat de lade kostbare cm's in hoogte wegnemen? ik schat dat op een 5cm hoogteverlies.. zoiets?
2) wat is het verband tussen 'hoedenplank kan veel makkelijker naar boven, én de lade? zie ik het punt niet echt direct
 
Thnx Michiel
Ja, ter info;
..heb al wel jaren ervaring met laat ons zeggen normale campers dus de witte opbouwbussen.
We zijn al even gaan testen met de cali, in mei trekken we 4 weken naar spanje. (nog niet té hete temperaturen dat wel..)
Heb momenteel twee zonnepanelen, ga er een derde bij plaatsen, past mooi op het hefdak, en geeft meer capaciteit voor indien off grid, we doen wel 75% camping tegenover vroeger daar we een douche en toilet nodig hebben ;-), dus energie voor extra koelkast zou er wel zijn.
Staat het droogtoilet onderin keukenkast?
Wat betreft eerste punt.. je antwoord
"..1. uitschuif lade kofferruimte, niet nodig. had er 1 in T6, geen meer in T6.1. Hoedenplank kan veel makkelijker naar boven en ruimte onder hoedenplank verliest kostbare cm's met lade.."
1) Bedoel je dat de lade kostbare cm's in hoogte wegnemen? ik schat dat op een 5cm hoogteverlies.. zoiets?
2) wat is het verband tussen 'hoedenplank kan veel makkelijker naar boven, én de lade? zie ik het punt niet echt direct
5cm x 70 cm x breedte lade= redelijk veel volume en een krat met grote waterflessen past al gauw niet meer.. Ik vergelijk met T6, de hoedenplank is in T6.1 gemakkelijker omhoog te zetten in verschillende standen en maakt de ruimte onder de hoedenplank veel toegankelijker dan vroeger.
Als je een klassieke camper gewend bent zal je merken dat je veel zuiniger met bagageruimte zal moeten omspringen.
De trobolo droogtoilet past in de keukenkast (zoek eens 'trobolo' op dit forum) .

mvg
Roger
 
Onze hoedenplank is vaak beladen (wij slapen altijd boven) en wordt gebruikt als opslagruimte waar we van binnenuit bij kunnen. En in die situatieis het toch wel lastig die hoedenplank omhoog te doen. Bovendien is de ruimte onder de hoedenplank best wel diep. Wij zijn in ieder geval erg blij met de uitschuiflade. Twee grote en twee kleinere kratten en alles is keurig en overzichtelijk opgeborgen. Een van de beste aankopen die we hebben gedaan.
Als toilet gebruiken we een Portapotti 345 die tijdens het rijden achter de bijrijdersstoel staat. Als we ergens staan is het een bijzettafel. De keukenkastjes zijn al vol.
 
Hallo, vooreerst proficiat, welkom en veel plezier met je cali.
Een uitschuifladder heb ik niet, niet nodig: ik werk met bakken en zakken en losse stukken al begrijp ik dat het ‘opgeruimd op de schuif lade’ velen aanspreekt. Ik ben er niet tegen maar moet het nu niet.
Toilet: noodgevallen, ‘s nachts: beter ene mee dan gene. Welke? Kies maar, al veel goed gehoord over droog toilet, wij hebben een porta potti mee en heel gemakkelijk in gebruik. Wij plaatsen hem niet in een kast van het keukenblok maar op een base met hoes erover en vastgezet in een rail https://www.thaissl.fr/en/boutique/campervan-accessories/hold-down-kit-thetford-porta-potti/ Nu: je zult wel zien dat je overal naar ‘t toilet kan: restaurant, tankstation, musea,… Museumbezoekje: eerst allemaal eens naar ‘t wc :D
Zonnepanelen: nog nooit gehad of gemist. Gewoon de Max. Laden functie gebruiken tijdens het rijden en je heb snel volle (100%) opgeladen batterijen (allemaal); kan ook tijdens camperen, uiteraard met draaiende motor.
Maar zoals alles: elk zijn eigen keuze en idee.
Groeten
 
1) kijk uit naar een uitschuifbare lade voor kofferruimte, maar is nogal prijzig, nog even de kat uit de boom kijken..
2) toilet.. wat gaan we doen, één bestellen of niet.. weet het, iedereen moet dat voor zich uitmaken, maar indien we er één kopen , graag advies welke (potti of droog/scheiding..)
3) omdat we naar warme oorden gaan voor een viertal weken.. dacht ik een compressor koelbox aan te schaffen plaatsing in koffer als koelkast; de interne VW als vriezer mss.. is weer ieders idee, maar hoor graag ervaring....

groetjes
Geert

1: wat mij betreft een van de meest nuttige toevoegingen die je kunt aanschaffen en zijn geld dubbel en dwars waard. Maar eens dat het prijzig is. Daarom heb ik (net als sommige anderen hier) er zelf een gebouwd voor een fractie van de kosten. Had zoiets nooit eerder gedaan. Was niet ingewikkeld. Ik heb een handleiding geschreven. Velen hebben me al laten weten op basis daarvan zelf een lade te hebben gebouwd. De uitleg vind je hier.

2. Wij wilden nooit aan een portapotti, maar uiteindelijk toch overstag gegaan na plas-stress in lange files en nachtjes wild kamperen. De cube 335 is een favoriet bij Cali-eigenaren, omdat hij zowel in zo'n uitschuifla als in het kastje onder de keuken past. Met goede vloeistoffen is zo'n ding geurloos en hygienisch.

3. Als je de ruimte kan missen kan dat, maar ik begrijp niet direct waarom. Wij reizen met zijn 4en en hebben het 4 maanden volgehouden in de Cali met alleen de gewone koelkast die er in zit. Waarom zou je meer ruimte nodig hebben?
 
De meningen over de schuifladder zijn verdeeld. Ik ben blij met de mijne. Wij zijn al wat ouder en een portapotti 335 is een uitkomst in de nacht. We gebruiken bijna nooit vloeistoffen want we legen hem elke dag. Onderweg staat hij onder de hoedenplank. Overdag gebruiken wij hem eigenlijk nooit. Extra koelbox zou ik niet aan beginnen ( te groot). In mijn grote camper die we voor onze ocean hadden had ik zonnepanelen, maar nu heb ik ze niet en ik mis ze niet (nog). We zijn ook geen grote wildcampeerders en voor een nachtje op een CP zijn de accu’s ruim voldoende. Voor de investering kan je heel wat nachten “aan de paal”
 
Hallo Geert, allereerst gefeliciteerd met de aanschaf van een VW T6.1
Wij hebben zelf en T6 Beach met tweezitsbank en zijn voornamelijk lange periodes, minimaal 2 maanden onderweg.
Wij hebben ook de schuiflade overwogen in onze T6 maar hebben uit eindelijk gekozen voor de Thule tassen. Bij ons passen er precies 3 onder de plank, stuk tapijt eronder en het glijdt en werkt super.
Toilet eigenlijk nog nooit nodig gehad, voor een plas hebben we 2 unisex "harmonica"plastic containers, super handig. Plassen op een parkeerplaats bijvoorbeeld en dan legen in de put. Nemen nauwelijks plaats in, ze liggen in het deurvak. Ook handig 's nachts want wij slapen uitsluitend beneden, bed van 1 meter 50, en dan kun je toch ook niet op een toiletje gaan zitten.
Koelkast, nooit maar dan ook nooit enige behoefte gehad om aan te schaffen. Wij kopen alles vers en bereiden zo snel mogelijk als het bederfelijk zo zijn, drankjes drinken we op een terras én we gebruiken de kist van de Beach ( uitsluitend bij de tweezitsuitvoering) als een soort koeling. Er ligt al een dik kussen op en we gebruiken onze donsjassen als iets wat al koud is koud moet blijven, werkt prima.
"Less is more", dit geldt zeker voor de VW bus. Dus ga niet alles gelijk aanschaffen maar ga eerst op pad en kijk dan wat je ECHT mist. Hoe minder handelingen en hoe minder attributen te verplaatsen hoe fijner om onderweg te zijn.
 
Oh ja, en dus ook nog nooit de walstroom aansluiting nodig gehad, behalve 's winters thuis op de oprit om de hh accu op niveau te houden. Vind het dan ook wel een vervelende en niet terechte trend dat je op een camping een tarief betaald inclusief stroom. Sta daarom ook het liefst in het wild.
 
De meningen over de schuifladder zijn verdeeld. Ik ben blij met de mijne. Wij zijn al wat ouder en een portapotti 335 is een uitkomst in de nacht. We gebruiken bijna nooit vloeistoffen want we legen hem elke dag. Onderweg staat hij onder de hoedenplank. Overdag gebruiken wij hem eigenlijk nooit. Extra koelbox zou ik niet aan beginnen ( te groot). In mijn grote camper die we voor onze ocean hadden had ik zonnepanelen, maar nu heb ik ze niet en ik mis ze niet (nog). We zijn ook geen grote wildcampeerders en voor een nachtje op een CP zijn de accu’s ruim voldoende. Voor de investering kan je heel wat nachten “aan de paal”
Ik zou hier het volgende aan willen toevoegen. Wij zagen nooit echt het nut van zonnepanelen. En het kost ook wel wat. We kamperen niet heel veel wild. Maar uiteindelijk hebben we het toch gedaan en we zijn er erg blij mee. Waarom?

Allereerst omdat het ons in staat stelt om ook langere tijd op campings of op plekken op campings te staan waar geen stroom aanwezig is. Dat zijn m.i. vaak de mooiste campings en plekken.

Daarnaast blijven onze accu's op deze manier altijd helemaal gezond, zonder dat we de cali regelmatig aan de stroom hoeven te hangen.

En.. we hebben het paneel laten plaatsen tijdens een vakantie in de UK en daar waren we enorm blij mee, omdat we gedurende 3.5 week Schotland, maar 1 camping hadden waar stroom was ;-)
 
Ik zou hier het volgende aan willen toevoegen. Wij zagen nooit echt het nut van zonnepanelen. En het kost ook wel wat. We kamperen niet heel veel wild. Maar uiteindelijk hebben we het toch gedaan en we zijn er erg blij mee. Waarom?

Allereerst omdat het ons in staat stelt om ook langere tijd op campings of op plekken op campings te staan waar geen stroom aanwezig is. Dat zijn m.i. vaak de mooiste campings en plekken.

Daarnaast blijven onze accu's op deze manier altijd helemaal gezond, zonder dat we de cali regelmatig aan de stroom hoeven te hangen.

En.. we hebben het paneel laten plaatsen tijdens een vakantie in de UK en daar waren we enorm blij mee, omdat we gedurende 3.5 week Schotland, maar 1 camping hadden waar stroom was ;-)
Goh, hoe lang sta je dan op zo’n mooie plek vraag ik mij af? Elk zijn goesting maar wij blijven bijna nooit twee nachten na elkaar ergens staan (en zelden op een camping en eigenlijk nooit aan de kabel; ik heb deze zelfs geregeld niet eens meer bij). De batterijen raken -althans met een t6.1- snel bijgeladen tot 100% met de Max laden functie en bij voorgaande kan je de zetelverwarming (zelfs de gewone verwarming zegt men) aanleggen zodat de alternator de batterijen bijlaadt tot de volle 100%. In een hete zomer niet echt aangenaam me dunkt maar ja: daarvoor is die functie er dus op de t6.1 en hebben de andere dit niet ;)
Zonnepanelen zullen bij mij dus niet gauw op het dak komen… vermoed ik dan want ik zag er ook het nut niet van in om zo’n dure uitschuiflade te hebben. Toen keek ik naar je handleiding om er zelf ene te maken en denk er sterk over na dit uit te voeren. Nuttige zelfbouw. Dankjewel daarvoor! :thumb
 
Allereerst omdat het ons in staat stelt om ook langere tijd op campings of op plekken op campings te staan waar geen stroom aanwezig is. Dat zijn m.i. vaak de mooiste campings en plekken.

Daarnaast blijven onze accu's op deze manier altijd helemaal gezond, zonder dat we de cali regelmatig aan de stroom hoeven te hangen.
Daarom, inderdaad! :thumb
 
Back
Top